Skip links

Marktplaats verhalen

Voor die paar euro ga ik echt niet zoveel moeite doen hoor! Ik wordt soms wat meewarig aangekeken wanneer ik enthousiast vertel over mijn Marktplaats ervaringen.

Het lijkt zonde van de moeite; foto’s maken, advertenties plaatsen en dan voor een paar euro iemand blij maken met jouw oude spullen. En toch ben ik iemand die daar zelf heel blij van wordt. Niet alleen door de Mari Kondo activiteiten die daar aan vooraf gaan. Want het is wel heel fijn om afscheid te nemen van spullen die je niet meer dienen en eigenlijk alleen maar plaats innemen in je huis en dus in je hoofd. Een opgeruimd huis geeft dus ook letterlijk een opgeruimder gevoel.

 

Maar om het te hebben over de werkelijke opbrengsten, die paar euro die je krijgt omdat iemand het product bij jou thuis afhaalt. Zodat je het niet zelf hoeft weg te brengen naar een kringloop waarbij je hoopt dat er nog iemand blij mee te maken is en jouw altijd liefdevol verzorgde product niet alsnog in een shredder verdwijnt.

“Waarom kon ik niet gewoon kiezen voor 1 product?”

elke

Die paar euro doen er natuurlijk helemaal niet toe, echte winst zal ik niet gauw maken bij Marktplaats. Maar ik stelde mijzelf laatst die fascinerende vraag; waarom dan wel? En ik realiseerde mij dat het mij vooral gaat om de indirecte opbrengsten. Het achteloos weggooien van goede spullen, die mij misschien niet meer dienen. Maar voor een ander precies op dat moment heel waardevol kunnen zijn. Een duurzame omgang met waardevolle materialen, om te voorkomen dat we zo eindigen als in de film Wall-e.

Toppie!

Maar vooral het blije gezichtje van die kleuter die met zijn moeder het speelkleed kwam kopen en zelf het geld overhandigde aan mijn eigen zoon die dat weer heel trots in ontvangst nam. Of die man die voor het eerst zelf gaat stofferen en onze oude fauteuil daar ideaal voor vind. Of die keer dat ik de cactus die ik 20 jaar eerder van een buurmeisje kreeg toch echt weg wilde doen, maar het dus niet over mijn hart kon verkrijgen hem na jarenlange verzorging in de groenbak te dumpen. Een enthousiaste cactussenverzamelaar kwam aan mijn deur. Hij had een mooi plaatsje voor mijn cactus in zijn kas in Arnhem, waar precies dit specifieke soort nog ontbrak aan zijn verzameling.

Een goed gevoel, dat geeft het mij dus! En schitterende verhalen van bijzondere mensen. Wat dat waard is? Wat mij betreft veel meer dan een paar euro.

 

Hoe werkt dat in jouw bedrijf? Moet alles winst opleveren? Of sta je ook stil bij de interactie tussen jouw merk en je klanten? Deel jij al mooie verhalen die jouw bedrijf een gezicht geven? Want wat de waarde van een sterk merk is, hoef ik je denk ik niet uit te leggen.

De kracht van verhalen, die er voor zorgen dat jouw bedrijf een gezicht krijgt. En hierdoor beter blijft hangen bij jouw doelgroep, die dus sneller zal kiezen voor jouw merk. Ook dat levert winst op!