Van creatief naar concreet
“Oh, vormgeefster, ja, ja, dan ben jij vast lekker creatief!”
Uh, ja jeetje… wat zeg je dan? Van zo’n opmerking word ik altijd erg ongemakkelijk. Doordat ik zelf creatief zijn vooral associeer met truttige hobby’s. (“Zij is ook zo creatief, ze maakt van die leuke babydraagdoeken, helemaal zelf gevingerhaakt!”)
Gelukkig is creatief zijn niet meer alleen besteed aan een elitegroep van hoogopgeleide kunstenmakers. Iedereen is creatief! Kijk maar naar de creaties van kinderen, zie wat er zoal ontstond in de lockdown periodes. Met behulp van tutorial fimpjes op youtube maakt iedereen de mooiste dingen in Canva. Een hele verbetering ten opzichte van de eerste creatieve uitspattingen die je kon doen met Word Art in de jaren 90.
Stop motion beelden Tourmaline Gashaard van Trimline Fires, design Elke van Raamsdonk
Design werd een modewoord en designopleidingen schoten als paddenstoelen uit de grond. Zelfs als die niets met ontwerpen an sich te maken hadden, maar design klinkt zo lekker. Dus was iedereen ineens een designer. Ook doordat consumenten steeds meer producten kunt costumizen en je dus zelf in de hand hebt hoe het eindresultaat er uit komt te zien. Maar design; iets maken wat er mooi uit ziet, is slechts 1 soort uiting van creativiteit.
“Het probleem op een andere manier benaderen geeft nieuwe inzichten over een mogelijke oplossing.”
elke
Het creatief denkproces is een tweede belangrijke vorm. Omdenken is al aardig ingeburgerd; een andere kijk op dezelfde situatie. Het probleem op een andere manier benaderen geeft nieuwe inzichten over een mogelijke oplossing. Design thinking is eigenlijk hetzelfde, en wordt steeds vaker ingezet om oplossingen te vinden voor bijvoorbeeld moeilijke sociale vraagstukken. Out of the box denken is ook zo’n term die graag in vacatureteksten wordt gebruikt.
Vind jij jezelf juist helemaal niet creatief? Probeer dan eens je dagelijkse routines te doorbreken en dingen anders te doen. Poets je tanden met je andere hand, loop eens een totaal andere route, trek eens iets anders aan dan je eigenlijk van plan was. Door dagelijks 1 ding anders te doen spreek je vanzelf je eigen creativiteit aan.
Tourmaline Gashaard van Trimline Fires, design Elke van Raamsdonk
Robots werken met 1-en en 0-en en zijn dus niet creatief. Door machine learning en kunstmatige intelligentie kunnen zij ons steeds meer taken uit handen nemen. Maar in processen waarin steeds meer geautomatiseerd wordt is creatief denken dan juist een onmisbare factor. Met creatief denkvermogen stimuleer je vindingrijkheid en verbeter je sociale vaardigheden op de werkvloer. De menselijke maat is precies dat wat ons onderscheid van robotisering.
“Welke productinnovaties hebben we eigenlijk nodig in de toekomst?”