Echt Hema?!
Waarom het dna van een merk zichtbaar moet blijven.
Ik ben er eindelijk uit! Waarom maak ik steeds zo uiteenlopende producten die niets met elkaar te maken leken te hebben? Ik ontwierp zowel boilers als kranen, kinderfietsen, lampen, gaskachels en huisstijlen. Waarom kon ik niet gewoon kiezen voor 1 product?
De rode draad in al deze ontwerptrajecten blijkt ‘branding’: Alles wat ik ontwerp komt voort uit de identiteit van een merk. Ik analyseer de kernwaarden, voel de onderlinge verhoudingen aan en zie de details. Het dna van een merk loopt door het hele bedrijf, het team, de marketing, communicatie en de producten. Dus ik ontwerp vanuit iD naar 2D en 3D. Een goede branding toont een heldere identiteit. En dat maakt me dus ook gevoelig voor situaties waarin het totaalplaatje gewoon niet klopt.
“Waarom kon ik niet gewoon kiezen voor 1 product?”
elke
En soms gaat me dat aan het hart. En daar moet ik dan wat mee, lieve Hema.
Lieve Hema
We kennen elkaar al zo lang en je stond altijd voor me klaar als ik het even niet meer wist. Ik kon altijd bij je terecht voor goede basiskleding, kruidenierswaren, mijn schoolspullen, omfietswijn en mooie geschenken. Ik hield van je zichtbare geschiedenis en degelijkheid. Je was niet hip, maar jouw spullen konden altijd jaren mee. We konden samen lachen om je eigenwijsheid en leuke betaalbare design spullen. Wat wilde ik graag een keer de Hema ontwerpwedstrijd winnen!
Uit elkaar gegroeid
Daarom doet het nu pijn om te zien hoe erg we uit elkaar gegroeid zijn. Juist nu iedereen zijn best doet om te consuminderen en op zoek is naar duurzame kwaliteitsproducten ben jij ineens de concurrentie achterna gelopen. Stiekem verlaagde je de kwaliteit van je basics en vielen er ineens gaten in mij sokken en shirts. Er zijn rekken vol middelmatige synthetische kleren die net niet trendy zijn. De grote hoeveelheid plastic onzinspulletjes in de schappen doen me pijn aan mijn ogen. Hoe kwam je op het idee dat ik een goudkleurige nietmachine in de vorm van een ananas nodig zou hebben?! Ik wil je slippertje met Lil kleine (wat doet hij in vredesnaam tussen de schriftjes) nog wel vergeven. Maar waarom? Waar ik vroeger trefzeker afliep op alles wat ik nodig had kan ik haast niets meer vinden door de verwarrende nieuwe indeling.
Worst
Natuurlijk is er achter de schermen veel gebeurd. Er is aan je getrokken en met je gespeeld. Ineens moest je internationaal en trendy. Het geworstel is zo zichtbaar (ja, ook met de worst). Alles wat we nodig hebben zijn goede, kwalitatieve producten. Zowel degelijke als duurzaam geproduceerde spullen voor een goede prijs. En die mag best hoger zijn dan die van de prijsvechters, als jouw producten niet gemaakt zijn voor de prullenbak.
You had me at ‘hello’.
Ik wil je heel graag helpen, zelfs een stukje van je kopen, om je overeind te houden. Maar je moet me wel iets beloven, lieve Hema. Stop alsjeblieft met proberen. Wees gewoon jezelf. Want je bent goed zoals je bent. Jouw talent is het maken van goede producten. Zowel in prijs als kwaliteit. Meer hebben we niet nodig.
Branding maakt of breekt een bedrijf, zoals nu blijkt bij Hema. Terwijl ze juist zo’n sterke identiteit heeft die jarenlang is opgebouwd. Die zorgde voor een grote fanbase van trouwe Nederlanders. Breng het dna terug in iD, 2D en 3D en het wordt weer “onze” Hema.
“Wees gewoon jezelf. Want je bent goed zoals je bent”