Een onweerstaanbaar merk dat iedereen kent
Misschien sta je er nooit bij stil, maar het visitekaartje van jouw bedrijf begint al bij de voordeur. Het allereerste contact is al bepalend voor jouw eerste indruk.
Niet alleen je producten bepalen of jouw klant ze wil kopen, het gaat om het totaalplaatje. Ook al heb jij de beste producten, je klanten willen echt verleid worden.
Met een goed merkverhaal, kloppende marketing en aantrekkelijk design groeit je marktaandeel en laat je de concurrentie verbleken.
Dit is wat je wil
Een sterk, verleidelijk merk
Jouw producten worden door iedereen direct herkend als van jouw merk. De duidelijke signatuur is consequent doorgevoerd in je assortiment. Je merk straalt precies uit waar jullie voor staan en je ontvangt regelmatig complimenten van jouw klanten. Doordat jullie helder op papier hebben staan wat je als merk wilt communiceren kunnen jullie dit perfect doorvertalen naar je marketing.
Wanneer je alles op orde hebt wordt het maken van lange termijn beslissingen veel eenvoudiger. Sneller kiezen scheelt tijd en bespaard kosten. Ook weet jouw team beter waar het aan toe is en werkt iedereen aan hetzelfde verhaal. Jouw merkverhaal.
En dat vertalen we door in de vormgeving van de producten in jouw assortiment.
Je hebt het allemaal best goed voor elkaar binnen je bedrijf, al zou het een en ander misschien toch wel verbeterd kunnen worden. Je hebt wel eens overwogen meer te professionaliseren, maar je weet niet goed waar je moet beginnen.
Jarenlang hebben jullie goed verkocht, maar je bent bezorgd over innovatieve oplossingen van de concurrentie. Het lijkt er op dat er beweging in de markt komt, maar je weet niet goed hoe je hierop in moet spelen. Het maken van de juiste keuzes is moeilijk.
Hier gaat het mis
Het is het nèt niet helemaal
Elke Vormgeving vertaalt de kracht van jouw merk
naar design van producten met karakter
Een frisse blik
Laat mij met je meedenken
Jouw team komt steeds met oplossingen die lijken op producten van de concurrent. Doordat jullie zo diep in de materie zitten is het lastig met vernieuwende oplossingen te komen. En je bent bang dat het je klanten af zal schrikken wanneer je te innovatief wordt.
Met een frisse blik van buitenaf kom je samen weer op verrassende ideeën. Ongehinderd door jullie vakkennis kan ik als vormgeefster nieuwe concepten loslaten op jouw designvraagstuk. Door mee te denken met jouw team komen we samen tot nieuwe oplossingen.
Als industrieel vormgeefster heb ik ervaring in zeer uiteenlopende productgroepen opgedaan. Zo heb ik o.a. elektrische boilers ontworpen, lampen, kinderfietsen en houthaarden. Het meest voel ik me thuis in interieurproducten met een stekker. In samenwerking met engineers komen we tot aantrekkelijke producten. Niet alleen esthetisch, maar ook praktisch en commercieel.
In mijn ontwerpen houd ik rekening met maatschappelijke ontwikkelingen en de laatste trends op het gebied van kleur en materiaal. Voor jouw assortiment houd ik me aan het PVE, de marktwerking, de wensen van jouw doelgroep en de technische beperkingen van jouw productie. Maar boven alles ga ik uit van de kracht van jouw merk. Het verhaal dat jij wil vertellen vertaal ik naar vormgeving.
een sterk merk in 4 stappen
productvormgeving met karakter
Gun jouw bedrijf een kwartaal Interim Design Consult
Als aanvulling op jouw team kom ik een kwartaal met je meelopen om samen jullie designvraagstukken op te lossen. Op locatie bekijken we waar jullie uitdagingen liggen en op welke manier we deze op kunnen pakken. Samen met jouw engineers werken we nieuwe ontwerpen uit voor het productassortiment. Door grondig maar resultaatgericht aan de slag te gaan komen we zo tot duurzame vormgeving. Hiermee creëren we langetermijnoplossingen waarmee jouw bedrijf kan groeien.
Per maand
Praktisch
- 4x design consult op lokatie met team
- Vaste contactmomenten overleg
- Begeleiding deel ontwerptraject
- Frisse input extern tijdelijk teamlid
- Vormgeving in samenwerking met engineers
- Eindpresentatie onderzoeksresultaten
Aanpak
- Kennismaking merk, team en bedrijf
- Marktonderzoek productgroep
- Onderzoek opties productinnovatie
- Onderzoek relevante trendontwikkelingen
- Conceptontwerp nieuwe ideeën
- Uitwerking vormgeving product
Per kwartaal
Traject
- Industrieel productontwerp met karakter
- 12 weken intensieve focus op vormgeving
- Werkwijze traject vooraf in overleg
- Tussentijdse evaluaties voortgang
- Eindoverdracht resulaten en bestanden
- Ontwerpvoorstellen vrij te gebruiken
Opties
- Toevoeging brandingcheck
- Afwijkende planning contactmomenten
- Aanvulling team met extra creatieve experts
- Inzet netwerk: fotografie, grafisch ontwerp, marketing
- Verlengen traject design consult per kwartaal
- Begeleiden volledige traject productontwikkeling
Investering per kwartaal:
9.450,- euro excl. BTW
Samenwerking met jouw team op locatie
Ruim 20 jaar ervaring als industriële vormgeefster
Heldere afspraken en concrete resultaten
Designadvies waar je direct mee aan de slag kunt
Expertise op het gebied van technische producten voor in huis
Georganiseerd, autodidact, creatief, resulaatgericht
Typisch Elke
Pragmatisch ontwerpen
Uitgaande van de identiteit van jouw merk vertaal ik deze door naar producten met karakter. Hierbij houd ik rekening met de productie-eisen, de markt, jullie wensen en de positionering van het product. Het verhaal dat jij wil vertellen met het product vertaal ik door naar vormgeving.
Tijdelijke aanvulling op jouw team
Creatieve impuls
Doe jezelf een plezier en kies voor een interim vormgeefster binnen jouw bedrijf. Geen vastigheid, wel loyaliteit.
In korte tijd verdiep ik me in jouw bedrijf, je team en je producten. Samen gaan we jouw ontwerpuitdagingen aan om je te voorzien van een verrassend aantrekkelijk assortiment.
Niet even snel een leuk ontwerpje, maar een uitgewerkte lange termijnvisie waar je mee vooruit kunt.
Alleen wanneer nodig
Je hoeft niet iemand in dienst te nemen om je zaken op orde te krijgen. Met een tijdelijke creatieve aanvulling krijgt jouw team direct een nieuwe impuls.
Investeer in winst
Investeren in betere vormgeving zorgt voor een herkenbaar merk. En dit genereert een pull werking in de markt, waardoor je omzet zal stijgen.
Vliegende start
Meteen aan de slag, samen meters maken. Waar je met je team vastloopt vinden we nieuwe mogelijkheden om jouw ontwerpvraagstuk aan te pakken en op te lossen.
Lange termijn visie
In plaats van opgeslokt te worden door dagelijkse beslommeringen gaan we echt vooruit kijken. Om zo samen duurzame plannen te maken voor de lange termijn.
Misschien heb je nog vragen?
Je krijgt een hele nieuwe kijk op je eigen assortiment. De kracht van jouw bedrijf wordt zichtbaar. Ik help je om de groeipotentie van jouw merk helder te krijgen. Daarmee krijg je een checklist in handen waarmee je makkelijker lange termijn beslissingen kunt nemen.
Ik neem je mee in mijn denkwijze waarop jouw designvraagstuk opgelost zou kunnen worden. Tijdens mijn opleiding heb ik als geen ander geleerd “out of the box” te denken, ongeremd door bagage aan specifieke productkennis. Hierdoor zal ik je team verrassen met nieuwe ideeën. Op deze manier kunnen we samen de grenzen van het maakbare van jouw producten verkennen.
Tegelijkertijd ben ik een enorm nieuwsgierige autodidact en neem ik relevante productkennis snel in me op. Ik ben praktisch en georganiseerd, ook al ben ik vooral creatief. Hierdoor ontwerp ik producten waar je echt iets aan hebt, geen creatieve proefballonnetjes. Maar vormgeving die voldoet aan jouw pakket van eisen, de laatste ontwikkelingen op het gebeid van interieurtrends en de mogelijkheden van jullie productie.
Dit zorgt voor producten die uniek zijn in de markt die de concurrentie doen verbleken en je doelgroep positief zullen verrassen. Doorgevoerd in de vormgeving van je merk krijg je een assortiment met een eigen signatuur, dat door je klanten direct herkent wordt. Met aantrekkelijk design ontwikkel je een pull-functie, waardoor je marktaandeel zal stijgen en je omzet groeit.
Mijn naam is Elke van Raamsdonk.
Wil je meer over mij weten? Lees meer over mij, kijk op mijn Linkedin profiel, spiek op Instagram of plan direct een kennismaking in.
- De opdracht:
Om tot de eerste ideeën voor een nieuw product te komen is er eerst onderzoek nodig. Zo onderzoeken we waar jouw merk voor staat, waarom je een nieuw product wil ontwikkelen en welke wensen dit product voor jouw doelgroep zal waarmaken. Daarnaast moet jouw product zich gaan onderscheiden van wat er al op de markt is, dus zoeken we daar in de mogelijkheden. Hiermee schrijven we een verhaal dat het uitgangspunt vormt van het ontwerp. - De vormgeving: Aan de hand van het verhaal en de wensen uit de eerste stap ontwikkelen we een pakket van eisen. Deze checklist bestaat uit concrete zaken zoals afmetingen, gebruik en functionaliteiten, maar ook uit wensen die de uitstraling van het product bepalen. Binnen deze gestelde grenzen ga ik aan de slag met het schetsen van de eerste ontwerprichtingen. Aan de hand van deze voorstellen gaan we kiezen welke richting we in willen slaan. Deze werk ik dan verder uit tot een ontwerpvoorstel met de looks van je uiteindelijke product.
- Het ontwerp: Ieder product dat geproduceerd wordt zal aan technische eisen moeten voldoen. Hiervoor werk ik samen met technisch engineers die mijn ontwerp uitwerken tot technische (CAD) tekeningen die aan gestelde productie eisen voldoen. Zo ontwikkelen we samen een esthetisch aantrekkelijk product dat ook technisch voldoet.
- Het prototype: Van het eerste idee en van het uiteindelijke ontwerp worden prototypes gemaakt. Zo kun je aan de hand van een goed lijkend product veel beter bepalen of deze aan je gestelde eisen voldoet. In 3D op het scherm kun je al veel bepalen en inschatten, maar het product echt vasthouden en aanraken heeft veel meer impact. Vaak maken we nog kleine aanpassingen aan de hand van prototypes, in bijvoorbeeld de afwerking van oppervlaktes. Hierdoor wordt het product nog mooier dan de tekeningen.
- De lancering: Een nieuw product gooi je natuurlijk niet zomaar de markt op. Het ontwerp is ontstaan door een verhaal (zie stap 1), dat je ook wil vertellen aan jouw doelgroep. De marketing stemmen we hier op af, dus maken we passende productfoto’s, smeuïge teksten en een gelikte campagne. Daar hoort goede media bij, zoals drukwerk bij, POS materiaal en online presentaties. Pas als alles klopt, kan jouw product moeiteloos gelanceerd worden.
Een idee kan langzaam ontstaan en misschien zelfs alleen nog een gedachte in een bepaalde richting zijn. Geen probleem, ik kan behoorlijk conceptueel met je meedenken. Ik ben ontzettend nieuwsgierig en verdiep me graag in nieuwe ontwikkelingen. Laat mij je helpen om jouw gedachtes te ordenen en samen af te tasten wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Vertel me wat je in gedachten hebt je zult mijn ideeënmachine meteen aan het werk zetten. Ik kan je adviseren over je doelgroep, de functionaliteiten, de vormgeving en de positionering.
Niemand mag het weten
Heb je een idee dat je wilt beschermen en niet voor Jan & alleman bedoeld is? Maak je geen zorgen, dan tekenen we vooraf een geheimhoudingsverklaring. Daarna kunnen we open brainstormen over jouw idee.
Stuur me een mail of plan alvast een kennismaking, dan laat ik je weten wat de kosten zijn.
Geen enkel project is hetzelfde. Daarom is het totaal afhankelijk van jouw designvraagstuk hoe veel tijd we nodig hebben. De volledige ontwikkeling van een product vanaf het eerste idee tot lancering in de markt is een lang proces. Dit kan wel 5 tot soms wel 25 maanden duren. Gemiddeld toch wel 6 tot 9 maanden.
Bij onze eerste kennismaking kunnen we samen inschatten hoelang je gebruik wilt maken van mijn input tijdens het proces. De investering is per kwartaal en kan telkens met een kwartaal verlengd worden.
Hoe lang een ontwikkeltraject gaat duren is sterk afhankelijk van de complexiteit van het pakket van eisen voor jouw product en de vormgevingswensen. Hoe concreter deze vanaf het begin zijn, hoe sneller beslissingen tijdens het traject genomen kunnen worden. Is het product volledig nieuw voor jouw bedrijf en hebben jullie nog geen ervaring met de ontwikkeling van zo’n nieuw product, dan zal het moeilijker zijn (de juiste) beslissingen te nemen en richting te kiezen.
Is het product een variatie op een bestaande reeks, of denk je aan het updaten van jouw bestaande product? Dan kunnen stappen snel gezet worden.
Ontwerpen is een aaneenschakeling van keuzes maken, die de vormgeving van jouw product zullen bepalen. Hierdoor kan het ontwerptraject een lange weg of een korte sprint worden.
Daarnaast spelen externe factoren ook een rol in de planning. Het ontwerpen van een product gaat in nauwe samenwerking met engineers, leveranciers en producenten. Hoe beter we op elkaar zijn afgestemd, hoe sneller stappen gezet worden.
Gemiddeld duurt de ontwikkeling van een product ongeveer 6 tot 9 maanden.
Je kunt ook nog denken aan de volgende opties, die extra tijd in beslag zullen nemen:
- Wil je eerst een consumentenonderzoek doen?
- Wil je prototypes eerst laten testen door jouw doelgroep?
- Kan jouw product lokaal worden geproduceerd?
- Maak je gebruik van leveranciers of fabrikanten in het buitenland?
- Moet het product ook nog gekeurd worden door een officiële instantie?
- Moet jouw uitvinding/ het ontwerp vastgelegd worden?
De kosten zoals hierboven op de pagina vernoemd zijn per kwartaal, exclusief 21% BTW.
De betaling is in 3 termijnen. Vooraf betaal je 50%, daarna halverwege het traject 25% en aan het einde van het kwartaal de laatste 25%.
Ik ben op allerlei manieren bereikbaar.
Wil je snel een vraag stellen, gebruik dan het mailformulier op mijn site, of mail direct naar mail@elkewebsite.nl
Je kunt via deze link ook een afspraak inplannen om te overleggen. Of klim in de telefoon en bel me op 06- 505 67 440
Tot zo!